Valtakausi 4 ehdotukset

Tähän kehtjuun voi kertoa ehdotuksia tai ajatuksia liittyen Valtakausi 4:n ominaisuuksiin/tekniikkaan. Valtakausi 4:ssä ominaisuudet eivät siis ole Valtakausi 3:n ominaisuuksia, joita on korjailtu, vaan ne ovat kaikki tehty pohjalta uusiksi ja samalla miettien että miten ne todella halutaan toimivan.

Yksi eroavaisuus on myös se että Vk4:ssä ei lähtökohtaisesti käytetä kovin montaa 3. osapuolen pluginia. Muutamia melko itsestään selvyyksiä on, kuten alueiden suojaamiseen ym, mutta esimerkiksi nämä välillä kömpelösti toimivat puunkaatopluginit lähtevät, ja ne toteutetaan myös itse. Tämä siis tarkoittaa sitä että kaikkeen voi ehdottaa muutoksia, ja tekniset rajoitukset ovat huomattavasti pienemmät.

Eli jos jokin asia toimii Valtakaudessa tällä hetkellä tavalla, jossa olisi parannettavaa, niin alle voi jättää ehdotuksia. Esimerkiksi jos on uusia ideoita niin lukituksiin, tiirikointiin, kauppa-arkkuihin (kyllä, näihin tulee viimein ne ostoarkut), alkoholeihin ym ominaisuuksiin, niin kertokaa ihmeessä!

Nykyisellään olevia bugeja ei tarvitse siis listata, koska vanhat bugit eivät siirry Valtakausi 4:ään juurikin siksi koska vanhaa koodia ei käytetä uudelleen tai pohjana. Mutta jos ominaisuuden yleisideassa on jokin pielessä, niin tämä kannattaa tuoda esille. Hyvänä esimerkkinä vaikkapa se että kaivosten kaivamisessa systeemiä on pystynyt "huijaamaan" käyttämällä slabeja, mikä ei ole bugi, vaan asia minkä pohjalta sortumista voisi miettiä uudelleen.

Myös täysin uudet ideat ovat tervetulleita. Mitä laajemmin ominaisuuden toimintaa pystyt kuvaamaan, sen parempi, sillä parin sanan kuvaus ei yleensä kerro lopulta mitä halutaan toteuttaa vaan herättää vain uusia kysymyksiä. Esim "Haluan lämpömittarin Valtakauteen" ei kerro melko oleellisiin kysymyksiin vastausta, kuten "Minkä lämpöä mitataan? Ruumiinlämpöä vai ilmanlämpöä? Olisiko tämä seinälle laitettava vai kädessä pidettävä itemi? Näkyykö lämpötila chatissa vai onko itemin textuurissa vai kenties keskellä näyttöä? Miksi tälläinen tarvitaan?"

Tärkeä huomio on myös se, että rajoitukset ovat erittäin paljon pienemmät, kuin mitä Valtakausi 3:ssa. Mitkä tahansa ominaisuudet voidaan laittaa keskenään vuorovaikutukseen ja mitä tahansa asiaa voidaan muokata kädenkäänteessä, eli nyt voi kaikkein villeimpiäkin ideoita heittää. Toki näissä pidetään aina kärkiprioriteettina ominaisuuden tehokkuus, ettei se aiheuta minkäänmoista lagia, sillä jotkut asiat ovat Minecraftissä paljon haasteellisempi toteuttaa vähälagisesti ja fiksusti.

Esineitä pystytään lisäämään myös käytännössä rajaton määrä, mutta näissä tulee muistaa myös se että ihan turhakeitemeitä ei ole järkevää lisätä, vaan esineellä saisi olla aina kunnon käyttötarkoitukset. (Koriste-esineitä voidaan toki lisätä pienellä kynnyksellä, koska niillä ei tarvitsekkaan olla välttämättä ihmeellisempää käyttötarkoitusta).

Ei mulla muuta tän pikkuviestin lisäks

Pieni alkoholi ehdotus

Erilaiset alkoholijuomat ja niiden valmistus menetelmät:
Viinit:
Erilaisia viinejä esimerkiksi rypäle viinit. Punaviini saa värinsä rypäleiden kuorista, jotka jätetään käymisprosessin ajaksi massan sekaan. Kuorista ja siemenistä saadaan punaviinille myös tunnusomaisia parkkihappoja eli tanniineja. Mehu puristetaan irti massasta muutamien päivien kuluttua ja käymisen annetaan jatkua. Valkoviinien kohdalla mehu käymisprosessi aloitetaan vasta kun kuorista ja siemenistä koostuva massa on poistettu. Näin viiniin ei tule liikaa väriä tai parkkihappoja. Siemenet sekä kuoret olisi helppo poistaa siivilällä, jonka voisi työstää itse työpöydällä. Kumminkin harvinaisuuden vuoksi siivilään tarvittaisiin rautaa. Ideana oli, että nykyinen jauhomylly sopisi täydellisesti siiviläksi. Samanlainen metodi siementen sekä kuorien poistoon. Tekstuuria ei tarvitsisi myöskään kauheasti muokata, ainoastaan kiven sijaan olisi ritilä. Tähän jatkoa ehkä muilta?

Rypälekasvit ovat köynnöksissä kasvavia marjoja. Rypäleen poimiminen onnistuisi saksilla ja köynnöstä pitäisi right-clikata.

Rommi Rommi valmistetaan sokeriruo’osta sokerinvalmistuksessa syntyvästä sivutuotteesta melassista tai rhum agricolen ollessa kyseessä suoraan sokeriruoko­mehusta, jolloin kasvupaikan (terroir) merkitys lopputuotteessa korostuu. Melassi tai mehu käytetään ensin, jonka jälkeen juoma tislataan ja kypsytetään, ja joissain tapauksis­sa vielä blendataan tasalaatuisuuden turvaamiseksi.
Suurimmat makuun vaikuttavat seikat ovat ruo’on laatu ja terroir, käymiseen käytetyt hiivat, tislauspannu, tynnyrikypsytyksen pituus ja toki mahdollinen maustaminen.
Käymisen aikaansaamiseksi melassiin lisätään vettä sekä viljeltyjä tai villikantaisia hiivoja. Hiivat vaikuttavat lopputuotteen makuun eri tavoin, hitaamman käymisen aikaansaavat hiivat ehtivät kehittää enemmän makuaineita kuin nopean käymisen hiivat; nopeammin käyvät rommit ovat täten ’puhtaamman’ ja kevyemmän makuisia. Käymiseen käytetty aika vaihtelee tunneista viikkoihin, jonka aikana käymistuotteina syntyvät esterit antavat rommille ominaisia makuja, kuten hedelmäisyyttä ja mausteisuutta.
Rommien tislauksessa käytetään niin pannu- kuin kolonnitislausmenetelmää. Jokainen tislaus­mestari ja tislaus­järjestelmä on kuitenkin erilainen, joten tislausvaiheessakin voi syntyä selkeitä makueroja, vaikka tislauksessa olisi käytetty täysin samaa lähtötuotetta! Tisle päätyy yleensä noin 70–95 til-% vahvuiseksi, josta se ennen pullotusta laimenee enkelten osuuden ja lisätyn veden toimesta.
Kiitos nimetön juoppo, kun kerroit kuinka sitä rommia oikeasti valmistetaan.

Konjakki Tehtäisiin myöskin rypäleistä, mutta Se on tislattava kuparisia tislauskattiloita käyttäen. Eli jonkun lainen kuparista valmistettava kattila olisi oivallinen, tämän voisi asettaa uuniin päälle ja kun uuni olisi päällä ja kattilassa olisi rypäle mehua, alkaisi tislaus projekti. Tämän jälkeen tislattu rypälemehu siirretään tynnyriin ja annetaan olla vähintään 3-viikkoa, mitä pidempään tynnyrissä sitä maukkaampaa on konjakki.

Liköörit Likööri voitaisiin valmistaa vahvasta alkoholista, johon on lisätty erilaisia hedelmiä, tai yrttejä myöskin maittavat kermaliköörit voitaisiin valmistaa poiketen oikeasta elämästä, niin maidolla sekä sokerilla.

Viski Viskin valmistuksen vaiheet ovat: mäskäys, tislaus ja tynnyrikypsytys. Nämä onnistuisivat mainiosti myös Valtakaudessa. Siemenet pitäisi kostuttaa vedessä, jonka jälkeen nämä laitettaisiin pataan, padassa valmistettaisiin perus metodien avulla olutta. Tämän jälkeen viski tislattaisiin konjakin tavoin. Viimeisenä vaiheena tietenkin tynnyrissä kypsyttäminen ja mitä pidempään tynnyrissä sitä maukkaampaa viski olisi.

Alkoholin maustaminen Alkoholia voitaisiin maustaa erilaisilla marjoilla, hedelmillä sekä yrteillä. Näin porukka voisi saada juuri omanlaisia alkoholijuomia eikä kaikki olisi vain samanlaista.

Olen aikaisemmin ehdottanut Laetalle yksityisviestien avulla Valtakausi-4 ehdotuksia alkoholi juomien valmistukseen. Lisäsin listaan hiukan uusia jutskia ja ajattelinkin että laitan ehdotukset suoraan tänne Forkille. Eräs ominaisuus vielä pakko lisätä tähän samaan.

Viinipullosta viinilasiin: Lasin voisi täyttää rigth-clikillä Tämä voisi myös toimia tuoppien täyttämiseen, oluella.

Lähteitä on käytetty:
https://viinimaa.fi/artikkelit/viinikoulu/viinin-valmistus#0fd2ce76
Ja muita erittäin mukavia sivustoja. Käytin myös kirjaani jossa kerrotaan viineistä paljon. Olen erittäin pahoillani @Ville24 suurista kirjoitusvirheistä.

𝕽𝖔𝖑𝖑𝖎 𝕽𝖚𝖋𝖋

Olisi mukava taistella kahdella aseella. Tulisi haastetta taisteluihin kun toinen on vaikka yhden aseen kanssa ja toinen kahden. Kahdella aseella voisi lydä eripuolille vihollista, jolloin torjunta olisi hankalempaa. Kun on kahdessa kädessä aseet, toinen löisi right-clicistä ja toinen left-clicistä. En tiedä onko järkevää, että aseilla voisi torjua, joten jätetään se kilvelle. Eli kahdella aseella voisi lyödä eripuolille kohdetta, mutta ei torjua. Yhdellä aseella voisi edelleen lyödä normaalisti ja kilvellä voisi torjua hyökkäykset joltakin suunnalta.

Tonttulakki, myssy ja vaikka ihana joku sellai ropelli hattu.. 😧

𝕽𝖔𝖑𝖑𝖎 𝕽𝖚𝖋𝖋

Jonku sortin merihirviöt jotta merillä seilaaminen olisi hieman riskaarampaa tai niiku et ois kiva saada joku merikäärmeitä sinne ja joku kraken